Hva er innholdsmarkedsføring, og hvordan kan det hjelpe deg å selge mer?

Innholdsmarkedsføring
Innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring, ofte kalt content marketing, er en litt annerledes måte å tenke reklame og markedsføring på. De fleste kjenner i dag til begrepet, og mange driver også med innholdsmarkedsføring. Men hva er egentlige essensen i innholdsmarkedsføring?

Content marketing is the process of planning, creating, distributing, sharing, and publishing content to reach your target audience. As a business, this tactic can help you improve brand awareness, boost sales, connect with your target audience members, and engage prospects and customers.

Hubspot Academy

So far, so good. Da har vi satt rammene. Innhold rettet mot din målgruppe.

I følge Jens Barland, en av landets ledende autoriteter på innholdsmarkedsføring, handler det også i stor grad om å engasjere målgruppen med engasjerende og nyttig innhold, over tid. Man går vekk fra den tradisjonelle direkte markedsføringen, til en mer langsiktig strategi som handler om å informere, underholde og bygge relasjoner.

Innholdsmarkedsføring kan dermed være all form for kommunikasjon som skjer mellom avsender og mottaker: tekst, bilde, video, arrangementer, nyhetsartikler og mye mye mer.

Eksempler på gode innholdsmarkedsførere er gjerne YouTubere, bloggere og influensere. Deres hovedinntekt kommer gjerne via sponsede innlegg og en prosentandel av salget på produkter de promoterer. For at deres anbefalinger skal ha noen verdi, er det også viktig at de som avsendere har tillit hos sitt publikum. Føler man at de ljuger, mister man fort tilliten. En fin balanse mellom Ethos, Pathos og Logos der, altså.

Andre eksempler på god innholdsmarkedsføring kan være messer og eventer. Her lar vi kunden komme til oss, og der kan vi stå og snakke direkte til kunden, mens kunden smaker, lukter, prøver, ser eller opplever produktet vårt fra orkesterplass. Særlig tettere kommer man ikke.

Content is King – Value is God

At algoritmer er viktig blir vi fortalt dag inn, og dag ut. Frekvens i antall innlegg pr uke avgjør hvor mange som ser innlegget ditt, osv. Men viktigere enn når du publiserer, er hva du publiserer.

Det hjelper ikke å publisere tre innlegg hver uke, dersom innholdet er uinteressant, og ikke gir noe tilbake. Vi kan dele innhold inn i to kategorier: underholdning og informasjon. Enten klikker du på en link for å underholdes, eller for å lære noe.

Tenk på det sånn at du får låne kundens oppmerksomhet. Kunden gir deg sin tid – hva gir du tilbake? Hvorfor skal kunden “gidde”? La oss ta et raskt eksempel.

Du driver en café, og skal gjøre et stunt på sosiale medier for å markedsføre deg. Legger du kun ut et bilde av en matrett og skriver noe som “Kom og spis en deilig lunsj på Café X. Tagg en venn du vil dele denne med”? Eller er du forberedt på å dra den litt lenger, og kanskje også legge ut et intervju med kokken, som entusiastisk snakker om sesongens råvarer, og den spesielle skinka dere nettopp har funnet etter sist ferie i Spania? Kanskje kunne dette igjen vært kombinert med et blogginnlegg kalt “Slik lager du café-kaffe hjemme”, med tre enkle tips.

Lage kaffe
Gode tips, er god markedsføring

Poenget mitt er at det éne innlegget, “kom og spis”, enkelt kan bli til tre innlegg, med litt ekstra innsats. Da har du for det første fylt kvoten for innhold den uka, samtidig som du faktisk har gitt kunden både undervisning og underholdning, i tillegg til at vi har blitt kjent med kokken – som skaper et personlig forhold mellom café og kunde.

Og en kunde som liker deg, før de i det hele tatt har vært innom… Det må da være den perfekte start på et forhold, og grobunn for mye salg? Tillit er nøkkelordet – og innholdsmarkedsføring kan være veien dit.

Hvordan kan innholdsmarkedsføring generere mer inntekt?

Dersom vi følger litt opp på eksempelet over, med å gjøre ett innlegg om til tre, med litt personlig touch, åpner det seg fort en ny verden av muligheter.

Neil Patel, en av verdens mest anerkjente markedsførere, har følgende oppfordring:

“Make it too valuable”

Neil Patel

Med dette mener han å gi bort mer verdi enn hva som strengt tatt er nødvendig. Han argumenterer for at det i dag er mange som kjemper om din oppmerksomhet, og alle forsøker å gi deg verdi – med minst mulig innsats. Han er forkjemper for å overlevere på hva slags verdi man gir, nettopp for å skille seg ut. Resultatet vil være at dine kunder opplever å få mer igjen fra deg, enn dine konkurrenter. Når de da skal storhandle senere, blir det sannsynligvis hos deg.

Så hva selger du? Hva tilbyr du? Hvordan kan du dele din kunnskap, med dine kunder, og dermed gi verdi? Et verksted kan for eksempel legge ut vedlikeholds-videoer på sosiale medier og vise hvordan man kan gjøre enkle ting selv. Når bilen knekker må de uansett inn for å gjøre jobben – og hvem er det de husker da?
En klesbutikk kan enkelt dele motetips og sommerens trender på sin blogg eller på Facebook i korte videoer. En regnskapsfører kan fortelle om de vanligste feilene mange gjør, og hvordan unngå de. Det er nok av ting man ikke kan om regnskap som gjør at kundene kommer tilbake, som betalende kunder, uansett.

Tisp til innhold – Blog idea generator

Dersom du fortsatt leser og henger på – håper jeg å kunne gi deg noen ideer helt til slutt, om hva slags innhold du kan produsere i tiden fremover. Det finnes et fantastisk verktøy som heter “Blog ideas generator” på hubspot.com. Uten bruker får du 5 gratis tips, og med bruker får du 250 gratis tips. Du fyller inn bransje og noen nøkkelord, så genererer Hubspot ideer til innhold. Det er gratis å lage bruker, og det er haugevis av andre nyttige artikler og hjelpemidler som gjør hverdagen litt lettere 🙂

Her på bloggen kan du fremover forvente deg et drøss innlegg alá dette:

  • Hvordan lage enkle videoer i din bedrift
  • Hvor viktig er lys/ lyd i dine videoer?
  • Hvordan ta bedre bilder i naturlig lys
  • Så lang burde en video på SoMe være
  • Slik tar du bedre produktbilder
  • Hvilket videoredigeringsprogram er best for deg?
  • Hvor mye koster en video?
  • Video, bilde eller tekst? Hva fungerer best på sosiale medier

Som du kanskje har gjettet – er innlegget du nå leser en del av min strategi for innholdsmarkedsføring.

Så kan vi jo spørre oss om dette innlegget kvalifiserer til å være et ledd i vår innholdsstrategi? Lærte du noe nytt? Var det underholdende? Jeg håper du i det minste opplevde å få noe inspirasjon til hvordan du kan jobbe med innholdsmarkedsføring fremover.

La meg gjerne vite hva du tenker i kommentarfeltet under. Nøl ikke med å skyte meg en e-post dersom det er noe du lurer på, eller om det er spesielle temaer du vil ha dekket.

Ønsker du mer innhold som dette? Følg oss på Facebook da vel, så skal jeg sørge for at du får de viktigste oppdateringene rett i feeden din 🙂

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *