5 enkle tips til å ta (mye) bedre bilder

Henningsvær fotballbane Lofoten

I denne artikkelen skal vi se på 5 tips hvordan du kan ta bedre bilder, med superenkle grep. Det skal ikke mye til for å skille seg ut i mengden.

På Instagram er det sjelden vanskelig å skille mellom hvem som legger ut et snapshot for gøy, og hvem som vet hva de driver med. De som driver profesjonelt med foto redigerer selvsagt bildene sine etterkant – og det gjør en enorm forskjell. Men ser du godt etter, ser du at det er flere enkle teknikker fotografer ofte bruker, som gir bildet det ekstra krydderet det trenger for å stikke seg ut.

*Vil du se min private instagram-side, hvor jeg legger ut litt mer artsy bilder, enn det som ofte dukker opp på Askeland Studio sine kanaler? Sjekk her da vel!

La oss hoppe rett i det, med teknikk nr 1.

1 – Lek med perspektiv

Dette er kanskje det enkleste du kan gjøre, for å få et spennende uttrykk i bildene dine. De aller fleste tar et bilde stående, fra øyehøyde. Det trenger absolutt ikke være noe galt i det, men husk at det er slik de fleste av oss oppfatter verden – hele tiden. Det gir derfor ikke så mye ekstra spenning. Det er en grunn til at vi stadig vekk lar oss imponere av dronebilder, selv om det etterhvert begynner å bli ganske vanlig.

Forsøk å sett deg på huk, eller legg deg ned, og få et annet perspektiv. En stor fordel ved å komme seg lavere ned mot bakken, er at bakgrunnen gjerne blir horisonten, og ikke bakken bak. Dette skaper dybde i bildet, og gjør ofte bildet mer ryddig. Som en bieffekt av dybde, får vi gjerne uskarp bakgrunn, og noe uskarp forgrunn. Dette hjelper å isolere det vi faktisk tar bilde av, så det står mer ut.

Når jeg er ute på shoot, føler jeg ofte at jeg ligger mer på bakken, enn jeg står på bena…

Det finnes ingen fasit, og det er ingenting feil med bilder fra øyehøyde, men som du kan se på bildet under gjør det en stor forskjell i uttrykk og opplevelse å se verden fra en litt annen vinkel. Så er det opp til deg hva som passer historien du ønsker å fortelle best.

Denne teknikken kan også gjøre det enklere å legge til grafikk i bildet etterpå – dersom det trengs. Den hvite himmelen på bildet til høyre passer utmerket til å legge på tekst eller logo til en kampanje. Bildet til venstre vil fort oppleves rotete til samme bruk.

Under følger et utvalg bilder med lavt perspektiv.

Golfer svinger kølle

 

2 – Bruk et forgrunnelement for å skape dybde og kontrast i bildet

Et fotografi er jo gjerne av én spesiell ting. Enten det er et produkt, en person eller et sted. Ved å inkludere et forgrunnelement i bildet, får vi en tydelig følelse av skala, dybde og realisme. Det skjer gjerne mye i forgrunnen av det vi fotograferer, som kan være med å fortelle en historie. Som i teknikk nr 1, og egentlig alle teknikkene som kommer i dette innlegget, er det ikke alltid nødvendig, men det kan være med å gi en ekstra edge til bildet. Se for eksemepel på bildet under. Brutaliteten i vassdraget og stemningen i himmelen skaper et voldsomt uttrykk. Ved å inkludere noen gule blomster i forgrunnen forteller vi en historie om at det vokser og gror på de mest utrolige steder. Uten blomstene ville bildet vært vesentlig mørkere. Kanskje kan man tenke at blomstene gir håp, i et ellers dystert bilde? Kun fantastien setter grenser for hvordan du tolker bildet.

Samtidig skaper gulfargen en flott kontrast til de kjølige tonene ellers i bildet.

Vassdrag med forgrunn av blomster

Har du lest denne? “På innsiden av hodet til fotografen

3 – Forsøk å ramme inn motivet

Et godt tips for å isolere motivet ditt, er å ramme det inn med ting du finner naturlig i scenen. Det kan være et fjell, en dørkarm, flyvindu, trær eller vanlige vinduer. Forsøk å få motivet ditt midtstilt i den fiktive rammen, og se hvordan motivet skiller seg ut og finner sin naturlige plass i komposisjonen. Du kan ta bilde gjennom ting – eller bruke noe i bakgrunnen som ramme. Se på bildene under, og tenk litt på hva du kunne brukt naturlig som innramming i dine bilder.

Det gule huset i Lofoten

I bildet over skaper fjellet en ramme rundt huset. At de i tillegg har relativt lik form gjør noe spesielt med motivet. Det er kanskje ikke uten grunn at dette huset har blitt kjendis på sosiale medier, og fotograferes av stort sett alle turister som besøker Lofoten. Det ser nesten ut som fjellet passer på huset, med en voldsom kappe.

“Ingen – og jeg sier ingen – kødder med det gule huset”.

Under følger flere bilder, der motivet er rammet inn av omgivelsene på et vis.

 

4- Ledende linjer

Av og til har vi bare lyst til å peke på det vi ønsker å vise frem i bildet. Den riktige måte å gjøre det på, er ikke å stikke fingeren foran linsa, og faktisk peke. Bruk heller naturlige linjer du finner i omgivelsene til å lede øyet inn mot motivet ditt. Dette kan være veier, elver, gjerder, fjell, bygninger, tau og masse annet! Ta en ekstra titt på bildene tidligere i dette innlegget, og se om du kan se hvordan enkelte av de har naturlige linjer som peker innover i bildet, og mot selve motivet. Disse hjelper å guide øynene gjennom bildet. Det skjer ofte helt av seg selv uten at man tenker på det – men dersom du er bevisst denne teknikken kan du sørge for alltid å ha linjene pekende mot motivet ditt, og ikke på siden, eller gjennom hodet deres.

Ledende linjer i et bilde

 

5 – Alltid tenk på lyset!

Foto handler om lys. Egentlig utelukkende.

Et fotografi er lite mer enn lys – og skygger – fanget, og foreviget. Historien bak, og valgene vi tar i måten vi fanger det på, er det som tildeler det mening. Når disse to spiller sammen i en vakker symbiose vi får det beste resultatet. Dessverre hjelper det lite at historien er god, og komposisjonen planlagt, hvis vi ikke har lyset vi ønsker. Da har vi et problem. Det er lite tvil om at lyset er best tidlig på dagen, og sent på kvelden, når solen er lav på himmelen. Når lyset er lavt skapes kontraster, skygger og fargespill. Lyset er også varmere ved soloppgang og solnedgang. Dersom du aboslutt må ta bilder midt på dagen, er det å foretrekke når det er litt overskyet, eller hvis vi kan ta bilder i områder med litt skygge. Da har vi kontroll på lyset, og modeller slipper å myse i det grusomme formiddagslyset.

Når vi fotograferer mennesker på dagen er det god praksis, å la sollyset være bak modellen. Det kan resultere i en lys bakgrunn, og mørk modell – men det er noe vi kan kontre med å bruke et lys, eller en reflektor for å gi tilbake litt av lyset i fjeset på modellen.

Fotograf i solnedgang

Så der har du det!

Mine 5 beste tips til enkelt å ta bedre bilder, enten det er med mobiltelefon eller kamera! Ingen av disse tipsene er faste regler – men det kan heller være at du opplever de som gode inspirasjonskilder for å prøve noe nytt. Og, JA, er svaret på spørsmålet du har sittet med gjennom hele denne bloggposten: Kan disse teknikkene kombineres? Selvsagt – bro! Jo flere, jo bedre! 😀 Det viktigste er at du leker deg litt, og har det gøy!

Så kommer vi heller tilbake til hvordan du kan redigere bilder i et annet innlegg 🙂

Tag oss gjerne på sosiale medier – så vi kan se hvordan du anvender disse teknikkene. Tagger du, kan vi gi deg en personlig tilbakemelding på innholdet ditt 🙂

For denne gang – takk for at du valgte å fly med Askeland Studio Tutorials. Vi ønsker deg en fortsatt flott dag, så sees vi på din neste flytur!

Sjekk oss ut på sosiale medier

Del med en du kjenner

Relaterte innlegg

André Askeland

André Askeland

Fotograf

Bli med bak kulissene og se hva som trengs for å lykkes med innholdsproduksjon. Foto, video, lyd, lys og utstyr. Det er en magisk verden.

Våre favoritter
Samarbeid

Anbefalte produkter

Finn det du trenger av utstyr hos foto.no